FREDERICIAS HISTORIE
Personnavne der knytter sig til byens historie.
Samlet og redigeret af Erik F. Rønnebech ©

H. C. F. Hansen
HANS CARL FERDINAND HANSEN
(1896-1973)

Han er født i Søndergade 197 i Middelfart den 10. maj 1896 og døbt Hans Carl Ferdinand Hansen i Middelfart kirke 21. juni, som søn af klodsemager Hans Hansen og hustru Karen Rasmine Metteline født Jensen. Moderen var 39 år gammel.

Organist H. C. F. Hansens forældrene blev gift i Middelfart kirke den 10/8 1895.

Viede 10/8 1895
Ungkarl og klodsemager Hans Hansen i Middelfart, søn af boelsmand Hans Hansen og hustru Karen Rasmussen i Røjle. Født i Kustrup i Vejlby sogn den 21/4 1867 og døbt den 30. maj samme år og komfirmeret den 2. oktober 1881 i Vejlby kirke.
Pigen Karen Rasmine Metteline Jensen i Middelfart, datter skomagermester Holger Frederik Ferdinand Jensen og hustru Ane Marie Rasmussen i Middelfart, født i Middelfart den 9. februar 1857, døbt den 1. juli samme år og konfirmeret den 16/4 1871 i Middelfart kirke.
Forlovere var boelsmand Hans Hansen, Røjleskov og snedkermester Anders Rasmussen i Middelfart.
Som barn var han meget interesseret i musik og kunne spille på alle de instrumenter han kunne få fat på.
Efter at have afsluttet skolen kom han i boghandlerlære i Odense. Ved siden af arbejdede han på et musikforlag. De penge han havde i overskud blev brugt til musikundervisning som blev afluttet med organisteksamen. I 1923 boede han på Østre Stationsvej 14 i Odense og ernærede sig som musiklærer. Samme år blev han gift:

20/3 1923
Ansgar sogns kirkebog, Odense, Viede 20/3 1923 Ungkarl, musiklærer Hans Carl Ferdinand Hansen, Østre Stationsvej 19, Født i Middelfart 1896, den 10. maj. Søn af afdøde klodsemager Hans Hansen og hustru Karen Rasmine Metteline f. Jensen
Pige Lilly Viola Jørgensen, Vestre Stationsvej 38, født i Lindhamn i Sverige 1904, den 17. april. Datter af mælkehandler Peder Henrik Jørgensen og hustru Juhanne Alma f. Hansen, Vestre Stationsvej 38.
Forlovere: Brudens forældre

Da Trinitatis kirke i Fredericia søgte en mandlig organist i 1925, fik han stillingen blandt mange andre ansøgere. Kirken ønskede en mandlig organist i stedet for deres kvindelige.
For at udbrede kendskabet til kirkemusikken, begyndte han snart at afholde orgelkoncerter. Menigheden var så begejstrede for hans spil at de iværksatte en indsamling for at skaffe penge til et nyerere og bedre orgel end det Frederik VII havde skænket kirken og i 1929 kunne han tage det nye, store og helt moderne orgel i brug, hvor luften til piberne kom fra en ventil i forbindelse med tangenterne, og ved hælp af lufttryk i blyrør åbnede for luften til orgelpiberne ved hjælp af en lufttæt skindpose.

14/9 1925, FD

Indsættelsen som organist og kantor:
Organist H. C. F. Hansen fra Odense, indsattes i går formiddags i sit nye embede som organist ved Trinitatis kirke.
Oppe ved orgelet var der i dagens anledning smukt pyntet med blomster og kirken var fyldt til sidste plads.
Organist Hansen, der er ca. 30 år gammel, har opholdt sig i hen ved 8 år i Odense, hvor han har spillet i næsten alle de nuværende kirker, men har ellers fået sin uddannelse i København, hvor han også tog sin eksamen. Han er i besiddelse af store egenskaber som organist men også som komponist har hr. Hansen allerede skabt sig et navn der er vidt bekendt og flere af hans små kompositioner er udsolgt fra forlaget.
Efter gudstjenesten takkede pastor Manniche på menighedsrådets vegne kirkens tidligere organist, frk. Olga Rosenbæk for den tid, hun havde spillet på det gamle orgel i kirken, og ville også personlig takke frk. Rosenbæk fordi hun altid med stor elskværdighed havde efterkommet hans ønsker angående musikken. Han måtte beklage, at man ikke havde kunnet tage hensyn til frk. Rosenbæks ansøgning. Det skyldtes ene og alene at man ønskede en mandlig organist. Pastoren ønskede frk. Rosenbæk, der er i besiddelse af store musikalske egenskaber, en lys og lykkelig fremtid. Hendes musik havde altid været til glæde for menigheden.
Derefter bød pastoren den ny organist velkommen og udtalte, at organisten der sidder uset af menigheden ved orgelet, spiller en stor rolle i gudstjenesten, idet han ved sit spil gør gudstjenesten levende for menigheden. Pastoren sluttede med, på menighedsrådets vegne, at ønske den ny organist hjertelig velkommen.
En deputation fra menighedsrådet med pastor Manniche som ordfører, overrakte efter gudstjenesten frk. Rosenbæk en smuk erindringsgave.

Torsdag den 29. august 1929
Ny komposition af organist Hansen.
Nordeuropæisk Musikforlag i Odense, har i disse dage udsendt en ny komposition af organist Hansen, Trinitatis kirke, nemlig Romance for Violoncel og Piano.
Romancen, der også er trykt i udgaver for violin og piano eller obo og piano, er tilegnet den kendte tyske forfatter, dr. Paul Elsner, er endvidere antaget til opførelse af Statsradiofonien.

H. C. F. Hansen var stærkt medvirkende til, at det gamle orgel Frederik VII havde foræret kirken blev udskiftet med et større og bedre:

5/12 1929
Det nye orgel:
Trinitatis kirke får nyt orgel, der er et teknisk vidunder.
Søndag den 15. december vil ved højmessen om formiddagen kl. 10 det ny orgel, der nu snart nærmer sig sin fuldendelse, blive indviet ved en særlig højtidelighed.
Sognepræsten ved Trinitatis kirke pastor Rørdam, udtaler over for os sin glæde over, at det er menigheden selv, der har skænket kirken det nye orgel.
Orgelet har i alt kostet 23.800 kr. Penge, der er kommet ind ved frivillige bidrag.
Det var, udtaler pastor Rørdam, glædeligt at se den store interesse, hvormed hele menigheden gik op i løsningen af den store opgave det var, at skaffe kirken et nyt orgel. Det hele gik så let. Alle stillede sig kærligt og velvilligt over for sagen, både med hensyn til de allerstørste og de allermindste bidrag. Derfor kan det med rette siges, at dette orgel er skaffet til veje ved bidrag fra alle indenfor menigheden.
Hvorledes med orgelets udseende?
Vi bibeholder den gamle frontepice fra Frederik den VII's tid, og det påtænkes at forgylde piberne for så meget som muligt at bringe det ny orgel i overensstemmelse med det gamle orgels udseende.
Såvidt sognepræsten.

Dernæst har vi bedt hr. organist H. C. F. Hansen fortælle os lidt om den tekniske side af sagen:
Det bliver et orgel, som i alle måder kan tilfredsstille organisten, og dets tonefylde er meget nøje afpasset efter kirkerummets størrelse og akustik.
Det er et instrument hvor alle orgelbyggerkunstens bedste opfindelser er draget til nytte, og som ikke lader noget tilbage at ønske.
Det gamle orgen var mekanisk, d.v.s. at et tryk på en tangent, gennem adskillige vinkler og træstænger forplantede sig hen til en pibe og dér åbnede en ventil, der gav luften adgang til piben. Et system, der var kompliceret og desuden fordrede et stærkt anslag.
Det nye orgel er derimod pneumatisk, d.v.s. at et tryk på en tangent obner for en luftstrøm, der gennem et blyrør går videre hen til en lille skindbælg under piben og samtidig med at bælgen fyldes med luft, åbnes ventilen og luften strømmer fra en kanal ind i piben og får den til at klinge.
Som et lille kuriosum kan jeg anføre, at der til orgelet her er anvendt ca. 1 km. blyrør.
Orgelet har 34 stemmer, nemlig i første manual: Gemsehorh 16'', principal 8'', rørfløjte 8'', fugara 8'', quintaton 8'', octav 4'', spidsfløjte 4', octav 2', quinte 2 ¾', tertz 1½' mixtur 4 cor., trompet 8'' samt 3 kobler.
I andet manual: Bordun 16'', horn 8'', flute harmonique 8'', gedacht 8'', aeoline 8'', vox celeste 8'', fløjte 4', wuintaton 4', fløjte 2'. sesquinaltera 2 cor. oboe 8'' samt octavkobbel.
I pedal: Principal 16'', sobbas 16'', bordun 16'', principal 8'', gedacht 8'', violonce 18'', choralbas 4'', flachfløjte 2', rauschquinte 2 fag, basun 16'', samt 3 kobler. Desuden klokkespil, generalerescendo, 2 frie kombinationer mm.
Der er til orgelet medgået henimod 2.000 piber, som hver især har måttet have sin særlige tilpasning, for at dens tone kunne blive karakteristisk og af den rette styrke, så man forstår, hvilket kolossalt arbejde det er at bygge sådant et orgel. Som tidligere nævnt er det det landskendte firma Th. Frobelius og Foberg der har bygget orgelet.

Selve indvielsen på næste søndag vil forme sig som en smuk højtidelighed. Begge kirkens præster vil tale og en smuk kantate, der i dagens anledning er skrevet af hr. pastor Manniche og sat i musik af kirkens organist, vil blive afsunget. Kantaten, der omfatter både korsang og solosang, bliver sunget af et større kor. Koncertsanger Schumacher synger solopartiet. Domorganist N. O. Raasted, vor frue kirke i København, spiller orgelstemmen, medens organist Hansen selv dirigerer sit værk.

Den første orgelkoncert:
Den første koncert der afholdes på orgelet bliver juledag kl. 5, hvor organist Hansen, støttet af solister, vil spille en del orgelværker, der egner sig til at vise orgelets mange klangfarver.
Koncerten, der afholdes til fordel for byens arbejdsløse eller trængende, imødeses med glæde af menigheden, der nu i flere år, på grund af det gamle orgels skrøbelighed, har måttet undvære den ellers så rodfæstede tradition her i byen.

Canzona dobbeltkvartetten.
Organist Hansen var initiativtager til dannelsen af dobbeltkvartetten Canzona, der blev startet 6. august 1934 og havde 25-års jubilæum 6. august 1959. Lørdag 26. september afholdt de jubilæums- og afslutningsfest. Sangkoret eksisterede altså nøjagtig 25 år. Fredericia Dagblad nævner dette 28. september 1959 under mange hilsner til Canzona.


CANZONA I DIREKTE RADIOTRANSMISSION FRA FRA HÅNDVÆRKERFOERNINGEN 1944.
Fra venstre: Johs. Peterse - Poul Heltborg - Vagn Aage Helmuth Pehrson - Henri Kjørtzholtzen - Elgaard Nielsen - Ove Larsen - Nicolaj Jensen - Ingemann Petersen.


1/5 1956
Organist Hansen fylder 60 år
Torsdag den 10. maj kan organist og kantor ved Trinitatis kirke H. C. F. Hansen fejre sin 60-års fødselsdag.
H. C. F. Hansen fødtes i Middelfart og var som dreng tosset med at få fat på alt hvad der kunne spilles på.
Han fik violinundervisning og allerede som 9-årig debuterede han som "vidunderbarn" og spillede for første gang ved en offentlig koncert.
Efter at have taget eksamen fra realskolen var det H. C. F.'s ønske at fotsætte med at spille, men forældrene fandt ikke, at det førte til noget. Drengen skulle lære noget "fornuftigt" og fik valget mellem at blive isenkræmmer eller boghandler.
Han valgte det sidste og blev udlært og senere medhjælper i Odense. Her begyndte han for alvor at spille hos professor Chonovitsch og organist N. O. Raasted. Pengene til undervisningen skaffedes til veje gennem morgen- og aftenarbejde på et forlag. Dagen brugtes til øvelse.
I 1925 tog H. C. F. Hansen organisteksamen, og i september samme år ansattes han, som den heldigste blandt et halvt hundrede ansøgere, som organist og kantor ved Trinitatis kirke i Fredericia. Her har han siden, foruden at passe sin gerning ved kirken, haft tid til at virke inden for og i høj grad præge det kulturelle liv i byen. F.eks. har han inden for musiklivet udført en fortjenstfuld gerning. Han var således i starten leder af dobbeltkvartetten "Canzona", der oprettedes i trediverne, og førte den frem til en lang række radioudsendelser, som gjorde den kendt og skattet over hele landet og medførte talrige engagementer. Også for korforeningen "Canto" var han en tid dirigent. Desuden har han komponeret en lang række musikstykker, bl.a. kantater for soli, kor og orkester, som alle har opnået fremførelse, og hvoraf en del foreligger trykt. Ligeledes har han skrevet musik til en lang række hørespil, og igennem en halvt snes år var han "hofkomponist" for Snoghøj Gymnastikhøjskole.
Men også andet end musikken har haft hans interesse. Således er hans lokalhistoriske arbejde velkendt. Han har gennem mange år været kasserer for Fredericia Museum og har forfattet flere lokalhistoriske skrifter, således Sct. Michaelis kirkes historie, Trinitatis kirkes historie og sammen med afdøde direktør C. V. Hansen Odd-Fellow liv i Fredericia.
Også som amatørfotograf har organist Hansen vundet sig et navn, og hans interesse for denne "kunstart" førte ham gennem en årrække på formandsposten. Af andre tillidshverv, han gennem årene har beklældt, kan nævnes kasserer for Vejle Amts Historiske Samfund, i bestyrelsen for Fredericia Kunst- og Litteraturforening, og sidst er han blevet valgt til leder i Odd Fellow Logen.

65 år
10/5 1961
Organist ved Trinitatis kirke H. C. F. Hansen, fylder i dag 65 år. Han stammer fra Middelfart, men er faldet godt til i fæstningsbyen, hvis kulturliv han i udstrakt grad har været med til at præge.
I 1923 tog H. C. F. Hansen organisteksamen, og blandt et halvt hundrede ansøgere udpegedes han samme år til organist og kantor ved Trinitatis kirke. Foruden at sin gerning ved kirken har han været leder al dobbelt-kvartetten "Canzona" der i trediverne var kendt landet over. Selv har organisten komponeret adskillige musikstykker, ligesom han har udgivet bøger om Trinitatis og Sct. Michaelis kirker og flere andre skrifter.
H. C. F. Hansen har gjort en stor indsats for Fredericia Museum, er formand for Fre­dericia Kostskoles repræsentantskab og i bestyrelsen for Vejle Amts historiske Sam­fund og for Fredericia Kunst- og Litteraturforening.

9/5 1966
Organist Hansen fylder 70 år 10/5
Samtale med organist H. C. F. Hansen, Trinitatis kirke i anledning af hans 70 års fødselsdag.
Da jeg en dag i et af mine første år i Fredericia sad og spillede på orgelet i Trinitatis kirke, kom jeg til at tænke på, hvem der egentlig havde spillet på det før mi, og det blev begyndelsen til min lokalhistoriske interesse.
Jeg henvendte mig til en kollega i Vejle og spurgte ham, hvorledes jeg skulle gribe sagen an, og han advarede mig og sagde, at begyndte jeg at granske den slags, ville jeg havne med begge ben i dynd, men jeg havde allerede det ene ben i dyndet, så jeg fortsatte.
Præsterne sloges på kirkegården:
Organisten har som bekendt bl.a. skrevet Trinitatis og Sct. Michaelis kirkes historie, og han fortæller, at i sin tid var Sct. Michaelis tysk kirke for det slesvig-holstenske regiment, med tysk præst, men Trinitatis havde dansk præst. Præsten ved Sct. Michaelis kunne imidlertid ikke leve af regimentet, hvorfor byen blev delt i to lejre og borgerne i hver del skulle betale for kirkelige handlinger til hver sin præst.
Nu var der imidlertid mange sognebørn ved Sct. Michaelis kirke, der ikke kunne forstå tysk, og de ville gerne have de kirkelige handlinger forrettet af den danske præst. Det kunne de også godt, men så skulle de betale afgift både til den tyske og til den danske præst.
I øvrigt gik forholdet mellem de to præster ikke af uden gnidninger, fortæller organisten.
En dag havde de en så voldsom strid på Trinitatis kirkegård, at den endte i veritabel håndgemæng.
Stor ændring i salmesangen.
Men det er dog musikken og især kirkemusikken og salmerne der har organistens interesse.
I de år jeg har været organist og kantor ved Trinitatis kirke, er salmesangen undergået en stor forandring, fortæller Hansen. I de første år brugte man kun de gamle romantiske melodier, og der blev intet hensyn taget til, om en melodi passede til ordene eller stemningen. For eksempel anvendte man samme melodi til "Stor er du Gud" og til "Jerusalem, din aske jeg beskuer", og ikke engang rytmen passede samtidig med, at salmerne har vidt forskelligt indhold.
Laub blev indført for kategorisk.
Men der kom nye præster, der ikke var så bundne til meloditraditionen, og derfor kunne organisten f.eks. indføre melodier fra Laubs melodibog.
Laub har i mange år været et stridens emne og er det for så vidt endnu. Hvad er deres mening om Laub?
Han har forenklet salmemelodierne, men indførelsen af hans melodier er sket alt for kategorisk og pludseligt. Man har begået den fejl at ville presse dem igennem, i stedet for at have anvendt dem i skolerne. Når skolebørnene lærer melodier, bliver de efterhånden en tradition. Hvis man en juleaften spiller "Det kimer nu til julefest" på en anden melodi, end kirkegængeren er vant til, så har man ødelagt hans juleaften.
Jeg har været ude for, at en kirkegænger temmelig bøst har sagt til mig: "Hvem har ansvaret for, at De spiller den melodi?"
Jeg kunne melde hus forbi og svare: "Det har præsten".
I den forbindelse kan jeg nævne, at præsten ved hospitalskirken i Odense, hvor jeg spillede i sin tid, forlangte, at jeg skulle spille en ny melodi til "Krist stod op af døde". Ingen sang med for ingen kendte melodien. Da gudstjenesten var forbi, fantaserede jeg over den kendte melodi til salmen, og det medførte at menigheden gik tilbage til deres pladser og sang salmen.

Organist og kantor Hans Carl Ferdinand Hansen, ansat ved Trinitatis Kirke fra 1925. Født 10. maj 1896 i Middelfart, død 14. april 1973 i Fredericia.

Dødsfald
Forhenværende organist og kantor ved Trinitatis kirke H. C. F. Hansen, 6. julivej 58, er pludselig død i en alder af 76 år.
H. C. F. Hansen blev ansat som organist ved Trinitatis kirke i 1925 og var tillige kantor til 1967 hvor han gik af.
Straks efter han var kommet til byen begyndte han at give månedlige kirkekoncerter for at fremme interessen for kirkemusik og dette var i høj grad medvirkende til at kirken fik det nuværende store orgel.
Han var foregangsmanden for den berømte dobbelt-kvartet "Canzona" som ofte blev benyttet af radioen.
Foruden musikken var organist Hansen interesseret i kunst og lokalhistorie. Således var han en årrække medlem af Fredericia Museums bestyrelse og han havde i årenes løb skrevet mange historiske artikler og bøger om bl.a. Trinitatis sogns historie. Ligeledes var han gennem årene en dygtig amatørfotograf.
H. C. F. Hansen havde været leder af Odd Fellow ordenens loge her i byen, og han skrev flere bøger om Odd Fellow.
Gennem en årrække var han tillige tilknyttet Fredericia Kunst- og Litteraturforening, og han var medlem af Vejle Amts Historiske Samfund.
H. C. F. Hansen efterlader sig hustru og 2 sønner.


Sønnen Erik fødtes 15/11 1934 og døde 8/7 1985. Hans mor var Lilly Viola Jørgensen.
H. C. F. Hansen giftede sig efter skilsmissen fra sin første kone med Edith Hansen. Han døde 14/4 1973 og begravedes på Trinitatis kirkegård.
Edith døde 26/5 1996 og begravedes på Trinitatis kirkegård.


GRAVSTENEN PÅ TRINITATIS KIRKEGÅRD 1/5 2021


H. C. F. Hansen
DEN UNGE HANS CARL FERDINAND HANSEN

 ©  Erik F. Rønnebech, Landlystvej 5B, DK - 7000 Fredericia, Tlf:+45 2099 3286