DAMPLOKOMOTIVET E978

© Fredericias Historie v. Erik F. Rønnebech

Damplokomotivet E978 blev bygget på A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie i Århus i 1943, midt under besættelsen. Det købtes af DSB for 416.350 kr. og indsattes i drift på Sjælland 8. februar 1943.
E978 var 28/3 1958, forspændt Hamborgekspressen, inblandet i en ulykke med en løbsk afsporet linie 10 sporvogn, der fra banebroen styrtede ned på banelegemet på Enghave station. Ved et lykketræf skete der ingen personskade.
Efter krigen var damplokomotivernes æra forbi og DSB udlejede bl.a. E978 som stationær nødvarmekedel til Vedol i Kalundborg fra 8-22/9 1965.
24/1 1972 kom det til ære og værdighed igen da det, efter en gennemgribende istandsættelse, med E994 bag sig, trak toget med Fr. IX's kiste fra København H til Roskilde.
Lokomotivet blev siden trukket ud af drift og stod i depot i Gedser fra 1973 til 1977, da Tuborgfondet fik øje på det og fik den ide, at købe det og forære det til opstilling i Fredericia som et minde om Fredericias storhedstid som jernbaneknudepunkt. Lokomotivet kostede Tuborgfondet 30.000 kr. men det kostede vist kommunen noget mere, at fundere den plads man efter lange overvejelser fandt til lokomotivet, nemlig pladsen foran Holstens bastion ud mod Prangervej.
Ved afgravningen af Søbjerg fik man en masse overskudsjord og man besluttede at bruge det til at retablere den del af kurtinen der i sin til var brugt til voldgravsdæmningen så den igen kom ud til Prangervej, men det betød at det tunge lokomotiv med tender måtte flyttes til en anden placering.
Man fandt en plads ved parkeringspladsen op mod Birkehaveskoven (Herfordparken), og måtte igen igang med et større funderingsarbejde.
En flok af frivillige, hovedsageligt gamle jernbanefolk, stod for at holde lokomotivet ved lige, men det var næsten en umulig opgave, da det stod uden overdækning året rundt. Her stod det til det igen kom til at stå i vejen for en vej til det nye plejehjem Othello.
Man opgav hurtigt at finde en anden placering og lokomotivet blev i 2007 sat i depot indtil Jernbanemuseet tilbød at overtage det for 0 kr hvorefter det i 29/12 2008 kørtes til Randers. E978 er godt 21 m. lang og vejede tømt for kul og vand den 29/12 2008, 76 tons. Dets vand og kultender vejer 52 tons. De store drivhjul. der gav lokomotivet en topfart på 110 km/t. måler 1,9m i diameter.



E978 FORSPÆNDT HAMBORGEKSPRESSEN KØRT IND I SPORVOGN LINIE 10 VED ENGHAVE 1958


E978 FORREST MED FREDERIK IX's LIGTOG FRA KØBENHAVN TIL ROSKILDE 24/1 1972


E978 VED PRANGERVEJ 1984


E978 VED PRANGERVEJ 1993


E978 VED BIRKEHAVEN 2004


E978 VED BIRKEHAVEN 2012


 ©  Erik F. Rønnebech, Landlystvej 5B, DK - 7000 Fredericia, Tlf:+45 2099 3286