Port mellem Dronningens og Prins Christians bastioner. (Købmagergade og Dalegade)
I 1917 blev der mellem undervisningsministeriet på statskassens vegne og Fredericia byråd på kommunens vegne, indgået en tinglæst overenskomst angående voldterrænet, den såkaldte fredlysningsoverenskomst.
Ifølge denne fik kommunen ret til at føre en 12m. bred gade gennem Nørrevold mellem Dronningens og Prins Christians bastioner mod, at kommunen forpligtede sig til senest tre år efter at have opført en overdækket port gennem volden.
Gennemgravningen af volden igangsattes 13. marts 1917. Der anvendtes hovedsageligt arbejdsløse til arbejdet, der foregik med skovle og trillebører.
Man startede på voldens yderside, og jorden man gravede ud, tippedes ud i voldgraven for at lave den kommende vejdæmning. Efter at man havde gravet en rende gennem volden kunne man arbejde fra begge sider og med at lave vejanlæggene på voldgravens yderside.
Det officielle navn for den kommende port var "Udfaldsporten".
Under arbejdet stødte man på en gammel udfaldsport fra tiden mellem treårskrigen og krigen i 1864 der var lavet som erstatning for den udfaldsport af træ, der blev benyttet under treårskrigen.
Den var udført i det man kaldte skærvebeton, der på opførelsestidspunktet var et helt nyt byggemateriale og med meget tykke mure.
Da østrigerne belejrede byen i 1864 sprængte de udfaldsportens ind og udgangsportaler og bombesikre rum. Portens indre fandt man næsten fyldt op med skærver.
Da man havde tømt porten for skærverne skulle resterne sprænges væk og de store betonklodser efter sprængningerne blev bl.a. brugt til høfder.
Fjernelsen af resterne forsinkede byggeriet væsentligt. Porten var ved Nr. Voldgade sunket til langt under gadenivo og kunne her bruges til at lægge
Tiden var præget af stor arbejdsløshed og samtidig havde man et andet voldgennemgravningsarbejde i gang mellem Sjællandsgade og Prangervej.
Kommunen havde ikke travlt med at sætte byggeriet af porten gennem volden i gang. Afslutningen af første verdenskrig satte en bølge af prisstigninger i gang og man håbede priserne ville rette sig igen.
Det skete ikke og i 1921 startede man på arbejdet.
Prisen viste sig at blive tre gange så høj som oprindelig beregnet.
Staten ydede et tilskud til selve porten på ca. halvdelen af byggeomkostningerne.
Selve portbygningen blev tegnet af arkitekt Gundelach-Petersen der også senere kom til at tegne Danmarksporten, og 16. april 1921 startede selve portbyggeriet.
Murerarbejdet blev udført af Albert Jensen og brødrene E. og B. Nielsen.
Porten stod færdig i sommeren 1922.
Selve porten uden jordarbejder og brolægning kostede 125.000 hvoraf materialerne udgjorde de 50.000. Man havde oprindelig kalkuleret med 50.000 kr.
Jordarbejderne beløb sig til 25.000 kroner til arbejdsløn.
Portens officielle navn er i dag Nørreport. Fra 1917 Indtil porten stod færdig i 1922, hed den Udfaldsporten.
|
GENNEMGRAVNINGEN AF VOLDEN TIL NØRREPORT STARTET 1917 TV. SES RESTER AF UDFALDSPORT (POTERNE)
RESTER AF UDFALDSPORT (POTERNE) 1917
GENNEMGRAVNINGEN AF VOLDEN TIL NØRREPORT 1919
PORTEN OPFØRES 1921-22
PORTEN UDSMYKKET VED BYENS 300ÅRS JUBILÆUM 1950
PORTEN NYRENOVERET 12/10 2008
|